<p>Groeiend Best kent een lange historie. Al sinds 1958 ligt het blad week in, week uit bij alle Bestse huishoudens op de stoep.&nbsp;</p>

Groeiend Best kent een lange historie. Al sinds 1958 ligt het blad week in, week uit bij alle Bestse huishoudens op de stoep. 

Em. De Jong neemt Groeiend Best over

  Zakelijk

Lokale huis-aan-huis weekbladen vervullen een zeer belangrijke, verbindende rol. Een rol die Uitgeverij Em. De Jong al 115 jaar met volle overtuiging invult. Vanaf 1 juli neemt Em. De Jong de uitgave van Groeiend Best over van DPG Media.

door Rens van Ginneken

Best/Baarle-Nassau – In een frisse, eigentijdse presentatie is er ruime aandacht voor lokaal nieuws en wetenswaardigheden en voor alles wat Best mooi en boeiend maakt. Voor adverteerders. liggen er volop interessante mogelijkheden om zich in het weekblad zichtbaar te maken.

Al sinds 1958 valt weekblad Groeiend Best bij vrijwel alle huishoudens in deze gemeente in de brievenbus. Duizenden huishoudens blijven zo op de hoogte van het gemeentenieuws, de activiteiten van sport- en andere verenigingen, ingezonden meningen, de dorpspolitiek en interessante lokale artikelen. Met het door Em. De Jong gehanteerde format wordt het weekblad iets groter, omdat het blad niet meer wordt opgemaakt als tabloid, maar nu in Berliner-formaat zal verschijnen.

Ook inhoudelijk zijn er wat verschuivingen. Operationeel manager en redactiecoördinator Christiaan Starink legt dat uit aan de hand van de ijzersterke filosofie achter de huis-aan-huis uitgaven, waarin Em. De Jong als geen ander gespecialiseerd is. “Voor de huis-aan-huis bladen geloven wij voor de volle honderd procent in print, met een mooie papieren krant. Daarbij zoeken we heel nadrukkelijk de lokale verbinding. Met de verenigingen, de ondernemers, de politiek, of de heemkunde bijvoorbeeld. We willen graag ruimte bieden voor echte lokale invulling in Groeiend Best. We zetten ons in voor een langdurige samenwerking, op basis van wederkerigheid: zo kunnen we elkaar versterken, op een mooie manier die voor iedereen wat oplevert. Het lokale willen we zoveel mogelijk ondersteunen: we geloven ook in de ‘koop lokaal’ gedachte, als belangrijke pijler onder de leefbaarheid”, zo legt hij enthousiast uit.

Sterke formule

Em. De Jong kent een indrukwekkende historie. In 1906 startte de familie De Jong in Baarle-Nassau met het vervaardigen van familie- en handelsdrukwerk. Dat werd toen al gecombineerd met het uitgeven van de plaatselijke krant: het ‘Baarl’s Nieuws en Advertentieblad, in een oplage van driehonderd exemplaren.

Door een flink aantal uitbreidingen en overnames groeide het verspreidingsgebied van Em. De Jong gestaag. De sterke formule, met echte lokale verbinding blijkt een succesrecept: in 2021 bereikt de uitgeverij al meer dan 200.000 huishoudens in een flink deel van Noord-Brabant.

De wekelijkse huis-aan-huis kranten voorzien in een uitgebreide berichtgeving met authentiek nieuws en fotografie, rechtstreeks van de bron. Daarnaast schrijven lokale correspondenten wekelijks over wat er leeft in hun gemeenschap en gemeentes. Recent onderzoek liet zien dat de bladen een gemiddeld bereik van maar liefst 82 procent halen: een imposante score.

Alle gemeenten in het verspreidingsgebied publiceren hun officiële bekendmakingen in deze weekbladen. “Dat bevestigt eens te meer de hoge attentiewaarde en leesdichtheid van de bladen. Adverteerders maken daar uiteraard graag gebruik van”, zo vertelt Starink.

Adverteren

Voor adverteerders zijn er interessante, ruimere mogelijkheden voor doorplaatsing in diverse bladen in de regio zoals bijvoorbeeld Oirschots Weekjournaal, de Nieuwsklok in Oisterwijk en de Hilverbode in Hilvarenbeek.

Geschiedenis Groeiend Best

Groeiend Best werd in 1958 gestart door Jan der Kinderen, en later gerund door Matthieu van der Kruijs. In 2016 kocht De Persgroep (nu DPG) het weekblad. Vanaf 1 juli 2021 is uitgeverij Em. de Jong de nieuwe, trotse eigenaar van Groeiend Best.

Meer berichten