<p>De Oirschotseweg in Best gaat nog dit jaar flink op de schop. De reconstructie gaat naar verwachting dit jaar nog van start.</p>

De Oirschotseweg in Best gaat nog dit jaar flink op de schop. De reconstructie gaat naar verwachting dit jaar nog van start.

(Foto: )

Herinrichting Oirschotseweg krijgt vorm

  Politie

Na uitvoerig overleg en inspraak met aanwonenden is het voorlopig ontwerp van de herinrichting van de Oirschotseweg en een gedeelte van de Hoofdstraat klaar. Bij de Prins Bernhardlaan komt een rotonde, de snelheid wordt voor een deel teruggebracht naar 30 kilometer en de weg krijgt dezelfde uitstraling als de Nieuwstraat.

door Theo Louwers

BEST- Het traject is opgeknipt in drie delen: Oirschotseweg vanaf de rotonde Ringweg tot en met de Prins Bernhardlaan, Oirschotseweg vanaf de Prins Bernhardlaan tot en met het spoor en Hoofdstraat vanaf het Spoor tot aan Slagerij Beerens.
De Oirschotseweg vanaf de rotonde Ringweg tot en met de Prins Bernhardlaan is een 50km/u weg en dat blijft het ook. “Het is een belangrijke route voor de hulpdiensten, bussen en heeft een ontsluitingsfunctie vanuit het centrum en de wijk Naastenbest”, aldus de gemeente. “De huidige klinkerweg wordt versmald van 9,10 naar 8,40 meter breed en krijgt een stiller wegdek dan een standaard asfaltweg. Dit om de geluidsbelasting naar de huizen te verlagen. Om de veiligheid van de fietsers vergroten wordt aan beide kanten een rode fietsstrook van 2 meter breed gemaakt.”
Het parkeren van de auto’s gebeurt op dezelfde hoogte als het voetpad om een rustiger wegbeeld te creëren. De voetpaden worden verbreed naar minimaal 1,5 meter. Dit is voldoende breed om hier met een kinderwagen/rollator veilig overheen te lopen.
“De berm tussen de rotonde en de Veldweg wordt verlaagd grasland. Zo kan het water van de weg via de berm in de sloot terechtkomen. Op de plek van het kruispunt met de P. van der Goesstraat komt een busvriendelijk plateau. Halverwege wordt een visuele snelheidsremmer aangelegd. De bushalte ter hoogte van het Kruispark blijft bestaan.”
De lantaarnpalen worden vernieuwd, maar ze blijven er wel hetzelfde uitzien. Aan de hand van een lichtberekening wordt bekeken of er extra lantaarnpalen geplaatst moeten worden. Bij het Kruispark verdwijnen een aantal parkeerplaatsen. Hiervoor komt meer groen in de straat terug.

Rotonde Prins Bernhardlaan

Op verzoek van de omwonenden komt er een rotonde op de kruising met de Prins Bernhardlaan. Door een rotonde wordt de snelheid op de Oirschotseweg verlaagd. Langs de twee grote bomen aan de noordkant wordt een voetpad aangelegd. Oude en niet meer gebruikte riolering bij het kruispark wordt verwijderd. Ook wordt de rioolput in de veldweg vervangen door een nieuwe put waardoor gasvorming (en daarmee de stank) minder wordt.

Vanaf Prins Bernhardlaan tot spoor

Deze weg wordt een 30 km/u weg, omdat het een minder belangrijke aanrijroute is voor de hulpdiensten. Daarnaast is de ontsluitingsfunctie van de wijk Naastenbest richting de Ringweg en niet richting het spoor. Ook past de 30 km/u bij de verblijfsfunctie die op dit gedeelte van de Oirschotseweg ligt, vanwege de aanwezigheid van de winkels en het station. De huidige klinkerweg wordt versmald van 9,10 naar 6,50 meter breed en krijgt dezelfde uitstraling als de wegen in het centrum. Dit deel van de weg krijgt meer parkeren en meer groen. De parkeerplaatsen, die in de blauwe zone blijven, krijgen dezelfde uitstraling als de parkeerplaatsen in het centrum. De voetpaden worden verbreed naar een tegelpad van minimaal 1,5 meter breed.
De bestaande lantaarnpalen worden vervangen. Er komen dezelfde lantaarnpalen als er in het centrum.

Hoofdstraat tot aan Slagerij Berens

Deze weg wordt een 30km/u weg, omdat dit het verlengde is van het centrum. De huidige klinkerweg wordt versmald van 9,1 naar 6,00 meter breed. De hele straat krijgt dezelfde uitstraling als de rest van de Hoofdstraat”, vindt de gemeente.
Het aantal parkeerplaatsen in dit gedeelte blijft nagenoeg gelijk. De parkeerplaatsen worden wel haaks en het wordt blauwe zone om aan te sluiten bij de inrichting van het centrum. Er komt meer groen in dit gedeelte van de Hoofdstraat. De voetpaden worden verbreed naar een minimale breedte van 2,1 meter breed. De bestaande lantaarnpalen worden vervangen door dezelfde lantaarnpalen als er in het centrum staan.
De reconstructie van de weg start nog dit jaar.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden