Logo groeiendbest.nl


Ad van Hoeck vliegt virtueel
Ad van Hoeck vliegt virtueel (Foto: )

Flightsimulatorclub Aviators; 'Al vanaf de jaren zestig boeit mij het vliegen'

BEST - Na het bereiken van de top wordt het weer druk in de virtual cockpit. Er volgen allerlei instructies, zoals de te verwachte landingsbaan. In ons geval is het de runway 18. Na een perfecte landing wordt er naar de opgegeven gate getaxied. De vlucht zit erop.

Door Theo Louwers

Best - Voor veel mensen is vliegen een passie. Een opleiding tot piloot in een gevechtsvliegtuig of passagiersvliegtuig spreekt tot de verbeelding. Het grote aantal vliegtuigspotters dat bij vliegvelden als Eindhoven Airport vliegtuigen observeert en foto's maakt van vooral nieuwe types benadrukt de belangstelling voor de luchtvaart. Voor velen blijft het een droom om zelf te vliegen. Probleem is dat de eisen die aan piloten worden gesteld erg hoog zijn. Bovendien is de opleiding erg duur. Een alternatief is lid worden van een flightsimulatorclub. Een bijzondere hobby, die liefhebbers hun passie op realistische wijze mogelijk maakt.

Ad van Hoeck is zo'n gepassioneerde luchtvaartliefhebber en lid van Flightsimulatorclub Aviators Eindhoven. Maandelijks komen de leden bij elkaar in het Novotel in de nabijheid van Eindhoven Airport. Het is een club van enthousiaste luchtvaartliefhebbers, die door middel van flightsimulatorsoftware op een personal computer het vliegen met verschillende toestellen zo realistisch mogelijk beoefent.

Zweefvliegen
“Al vanaf de jaren zestig boeit mij het vliegen en alles wat daarmee samenhangt", vertelt Ad, die voor zijn pensionering treinmachinist bij de Nederlandse Spoorwegen was. “Ik heb een aantal jaren aan zweefvliegen gedaan. Met een flightsimulator actief zijn, benadert de realiteit met de huidige software en sterke computers tot bijna in de perfectie", vindt Ad.

Clubdagen
Hij heeft thuis een kamer ingericht om zijn hobby te kunnen uitoefenen. Op zijn bureau staan drie forse beeldschermen. Daarvoor een dubbel bedieningspaneel met veel knopjes en oplichtende digitale metertjes zoals je die in echte vliegtuigen ook ziet en uiteraard een stuurknuppel. Op de grond onder het bureau een supersterke computer, die wel raad weet met de software die gebruikt wordt. En de pedalen waarmee het richtingsroer bediend wordt. Om op de clubdagen te kunnen vliegen, moet Ad zijn apparatuur 'afbreken' en zorgvuldig verpakken. Later in het Novotel wordt alles weer in elkaar gezet.

Netwerk
Ad laat zien hoe je vanaf je thuisplek een vlucht kunt simuleren. “Normaal als je online gaat, moet je regels, procedures en afspraken naleven. Je kunt niet halverwege je vlucht afbreken omdat je geen zin meer hebt.”

Net als echte piloten moet Ad een vluchtplan indienen, voordat er gevlogen kan worden. Ergens in het systeem vervult iemand de rol van verkeersleider. Nadat het is goedgekeurd wordt de z.g. ATIS uitgeluisterd: het weer, welke baan in gebruik is, de luchtdruk op het vliegveld, enz. De benodigde brandstof wordt ingenomen. Ook hier zijn allemaal programma's voor.

Autopilot
“In de FMC wordt de route die we gaan vliegen ingevoerd. Nadat de deuren gesloten zijn, worden de blokken voor de wielen verwijderd. Na toestemming begint de push back, motoren worden gestart en vervolgens taxiën we naar de opgegeven runway (startbaan). Nog een laatste check en de clearence for take-off te hebben gehad, gaan de gas- handels naar voren en het vliegtuig komt in beweging. Als je naar buiten kijkt, zie je de vleugels ook klapperen. Deze vlucht gaat van Helsinki naar Riga (Letland). Op een zeker moment neemt de automatische piloot. Even ontspannen.”

“Ik ben lid van IVAO. Dat is een wereldwijd netwerk waarop je kunt zien wie en waar vliegt, en waarop ook verkeersleiders actief zijn. Ik maak gebruik van flightsimulator Prepar 3d4. Meestal vlieg ik met een PMDG 737-800 NG, maar ook andere vliegtuigen als Boeings staan tot mijn beschikking.”

Meer berichten

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden