Logo groeiendbest.nl


"NFB heeft een groot gevoel voor innovatie"
"NFB heeft een groot gevoel voor innovatie" (Foto: )

NFB Coatings bestaat 50 jaar

De viering van het jubileum vond al eerder plaats, maar toch mag het 50-jarig bestaan van NFB Coatings niet ongemerkt voorbij gaan. In de afgelopen halve eeuw bleek het bedrijf van Toon en Guido Neggers een rots in de branding. Met een duidelijk vastomlijnd beleid en een grote innovatieve kracht droeg NFB belangrijk bij aan de werkgelegenheid in Best en de economie in de regio.

Toon Neggers (80, de jaren zijn hem niet aan te zien) en zoon Guido (51) sommen de kracht van NFB op. "Wij leveren kwaliteit, tegen een goede prijs", zegt huidig directeur en eigenaar Guido. "Wij opereren flexibel, de logistiek binnen en buiten het bedrijf is perfect en wij leveren zoals afgesproken."
In de immense hallen aan De Dieze, 300 meter lang, lopen honderden meterslange transportbanden door de machines. Robots poederspuiten de onderdelen die voorbij komen. Opvallend is dat er ondanks de toepassing van verf- en laktechnieken geen onwelriekende geuren in de fabriek te bespeuren zijn. De vloeren zijn schoon en alles staat bijzonder overzichtelijk opgesteld. Een plek waar naar tevredenheid wordt gewerkt. En alhoewel Toon zijn rol als eigenaar/directeur heeft overgedragen aan zijn zoon, groeten veel medewerkers die hem voorbij zien komen nog altijd kameraadschappelijk.

Start
"Ik had altijd al de drang om voor mezelf te beginnen", vertelt Toon. "Na de HBS moest ik in dienst en daarna ging ik in 1961 bij Philips op de afdeling inkoop werken. Een paar jaar later werd ik gevraagd om op de afdeling uitbesteding te gaan werken, met name op het terrein van de lak- en galvanotechniek. Zo kreeg ik zicht op de ontwikkelingen, die zich aandienden: het belang van minder milieuonvriendelijke technieken was door uitgebreid laboratoriumonderzoek steeds actueler geworden. In 1969 zag ik kans om voor mezelf te beginnen met een lakspuiterij in de voormalige klompenfabriek van mijn vader aan de Oranjestraat. Ik nam één werknemer van Philips mee. Hij was toen al 66 jaar en heeft nog 19 jaar bij mij gewerkt. Toen hij 85 werd, ging hij met 'pensioen'."

Uitbreiding van de fabriek aan de Oranjestraat diende zich al snel aan. "In 1970 had ik acht man personeel, in 1974 groeide dat naar 20, in 1985 naar veertig en in 1990 naar zestig. In 2000 had ik circa 200 mensen aan het werk. Vijftien jaar na de start stonden er aan de Oranjestraat een kantoor en zeven grote bedrijfshallen. Als eerste toeleveringsbedrijf in Nederland ging ik werken met een lopende band en zocht ik methodes om het lakproces te perfectioneren. In 1982 was ik overgestapt naar poederlakken, omdat de vluchtige bestanddelen van viskeuze lak in het milieu terechtkomen, terwijl restantdeeltjes van poederlakken kunnen worden opgevangen en volledig kunnen worden hergebruikt. In 1986 nam ik mijn eerste twee zesassige robots in gebruik."

Auto-industrie
De eerste jaren had NFB vooral klanten uit de elektrotechnische industrie: Philips, Rank Xerox, Océ van der Grinten en IBM. Toon had echter een vooruitziende blik: "Deze industrie verplaatste zich meer en meer naar landen als China en Taiwan. In 1998 investeerde ik daarom in een ktl-lijn voor het kataforese lakken. Dat is een milieuvriendelijk elektrostatisch proces met watergedragen lak, dat in auto-industrie als eerste laklaag wordt toegepast. In 2001 brak door de ramp met de Twintowers een crisis aan. De omzet halveerde en we moesten de bakens verzetten. Wij gingen werken voor de automobielmarkt."

Midden jaren 2000 heeft zoon Guido alle aandelen van NFB in bezit. Omdat hij de toekomst rooskleurig inziet, koopt Guido op het bedrijventerrein aan De Dieze een aangrenzende bedrijfsruimte van 6500 vierkante meter, die aan de bestaande 18.000 vierkante meter wordt toegevoegd. De bedrijfsruimte aan de Oranjestraat, waar het allemaal is begonnen, ondergaat een opknapbeurt en blijft als opslagruimte in gebruik.

Robotisering
Commissaris van de koning Wim van de Donk brengt in juli 2017 een bezoek aan NFB Coatings. Hij constateert: "Het is geweldig om te zien hoe zo'n bedrijf intelligent meebeweegt. NFB heeft een groot gevoel voor innovatie." Door de robotisering van het productieproces wordt de lakkwaliteit constanter. "Robots verdienen zich snel terug", legt Guido uit. "Ze leveren meer orders op en dus meer werkgelegenheid. In de toekomst wordt het probleem van het dreigende arbeidstekort opgevangen. We krijgen dan te maken met zelflerende robots, die het maken van fouten tot een minimum beperken."

Meer berichten