Logo groeiendbest.nl
Van links naar rechts: Leo Meulendijks, Arie Stuurstraat, Cor Diemel en Rien Mulder.
Van links naar rechts: Leo Meulendijks, Arie Stuurstraat, Cor Diemel en Rien Mulder. (Foto: Ronald@Beaurain.nl)

Aarle: 'Oorlogsjaren in beeld'

Leden videoclub: "Het monteren van de film 'Aarle in de oorlogsjaren'
kostte veel tijd en energie"

Een werkgroep van buurtvereniging Aarle werkte anderhalf jaar aan een film over de oorlogsjaren in Aarle. De première van de film is voor genodigden op 13 september. Op 14 en 15 september worden er drie voorstellingen per dag verzorgd voor een breder publiek. De film, die anderhalf uur duurt, wordt vertoond in de tiendschuur aan de Hagelaarweg. De tiendschuur, die staat op de plek waar in de oorlog in Aarle het hevigst is gevochten, wordt als bioscoop ingericht. De film maakt deel uit van de viering van 200 jaar Best en de 75-jarige bevrijding van de gemeente. De film heeft als titel 'Oorlogsjaren in beeld' meegekregen.

Even werd bij het vastleggen van de geschiedenis van Aarle gedacht aan een boek, maar dat idee werd snel ter zijde geschoven. Henk van de Ven: "Een boek gaan wij niet maken, wij wilden een film. Ik moet wel zeggen dat het uit de hand is gelopen. Het mooie van film is dat je het op internet kunt zetten, zodat ook mensen die zijn geëmigreerd naar bijvoorbeeld Canada de film kunnen zien. Dat is puur jeugdsentiment, met een boek bereik je dat niet."


Monnikenwerk

Leden van de Videoclub Best hebben monnikenwerk verricht. Cor Diemel, Rien Mulder, Arie Stuurstraat, Leo Meulendijks en de helaas overleden Rien Gebuis wisten niet waar ze aan begonnen. Aanvankelijk zou de film over de oorlogsjaren in Aarle veel korter duren, maar gaandeweg het proces regen de minuten die de film zou duren zich aaneen tot een lengte van anderhalf uur.
"De buurtvereniging vroeg bij het maken van de film ondersteuning van de Videoclub. Wij zijn het huis, tuin en keukengebeuren wel gewend", zegt Cor Diemel. "Een speelfilm proberen te maken is een heel ander verhaal. Het hangt af hoeveel tijd je wilt investeren, het maken van een film kost veel energie. Zeker als je als niet-Bestenaar een film moet monteren waarin mensen voorkomen die je niet kent. Het opnemen van een interview dat één uur duurt, kost een maand bewerken."


Veel geleerd

"Wij hebben de afgelopen anderhalf tot twee jaar heel veel geleerd, vult Rien Mulder aan. "De gemeenschap van Best hebben wij beter leren kennen, wij hebben geleerd om te gaan met programma's die filmmateriaal kunnen bewerken en wij hebben geleerd gegevens uit te wisselen. Het is bovendien belangrijk dat je afspreekt hoe je met elkaar communiceert, want voor je het weet ben je filmmateriaal kwijt."
In de film is veel authentiek historisch materiaal verwerkt. Cor Diemel: "Wij hadden vaak te maken met kleine fotootjes, die wij met trucs hebben bewerkt om ze toonbaar te maken. Het omgekeerde hebben wij ook gedaan: nieuwe foto's oud maken. Je moet je wel realiseren dat niet alle wensen technisch haalbaar zijn. En je moet materiaal hebben om beelden aantrekkelijk te maken. Als iemand vertelt over een parachutist, die landt op de hei, dan moet je beelden hebben die dat laten zien."
"Zo is het ook met geluid", vult Rien Mulder aan. "Je moet leren omgaan met professionele bewerkingsprogramma's. Voor geluid is internet een dankbaar medium. Een kwestie van knippen en plakken. De BBC bijvoorbeeld heeft cd's uitgegeven met geluidsfragmenten, daar hebben wij goed gebruik van kunnen maken."


Voldoening

De leden van de Videoclub geven toe dat ze ondanks het tijdrovende werk veel voldoening hebben beleefd aan het opnemen, monteren, rubriceren en verfraaien van de beelden. "Communiceren over de voortgang was cruciaal", zegt Rien Mulder. "Wij mogen trots zijn op het resultaat en hopen dat anderen dat ook zijn. Het mooie is dat zo'n film over twintig tot dertig jaar nog interessant is voor iedereen die wil weten hoe het historisch is gelopen in Aarle en dus in Best."


Meer berichten