Op de agenda van de gemeenteraad stond vorige week de sluitende begroting voor 2026. De meerjarenraming liet een tekort zien. In verband met de fusie met Oirschot houdt de provincie vanaf 2 december voorafgaand toezicht. Om problemen te voorkomen heeft het college van burgemeester en wethouders de begrotingen voor de komende jaren kritisch bekeken en er een aantal posten uitgehaald en maatregelen genomen. De komende jaren zijn de begrotingen daarmee sluitend.

Door Theo Louwers

Wethouder Rik Dijkhoff (VVD) legde vorige week maandag uit hoe dat zit. “We hebben voor de jaren 2028 en 2029 hetzelfde gedaan als bij 2026 en 2027. Die begrotingen zijn nu ook sluitend met elk jaar een overschot van 2 miljoen euro. We hebben de VAR (Vrije Algemene Reserve) ingezet en gebruik gemaakt van de 10 procent surplusregeling, die gemeenten mogen toepassen. We hebben ook raadsvoorstellen uit de begrotingen gehaald en gewerkt aan een minder sterke stijging van de kosten van het sociaal domein. Daarmee zijn zaken getemperd en brengen we de zaken in balans. De stijging was in 2028 aanvankelijk 5 miljoen euro. Dat is teruggebracht naar 3,5 miljoen euro. In 2029 was de stijging van de kosten 6,5 miljoen euro. Dat is nu 5 miljoen.”

Knellende voorzieningen

Na de uitleg van Dijkhoff waren vertegenwoordigers van de partijen aan de beurt om hun opmerkingen over de begroting van 2026 naar voren te brengen. John Verheijen (VVD) vroeg aandacht voor voorzieningen waar het op dit moment knelt. “De bereikbaarheid van en in Best. We staan steeds vaker met elkaar in de file op de Ringweg. We bouwen nieuwe wijken, maar bouwen zonder dat de infrastructuur meegroeit geeft problemen. Het duurzaam mobiliteitsplan is de basis voor de aanpak van deze bereikbaarheidsopgave. We vragen extra aandacht omdat autoverkeer nu door de wijken uitwijkt, met risico’s voor verkeersveiligheid. We zien daarnaast dat regionale mobiliteit grote invloed heeft op onze lokale verkeersstromen. Daarom vinden wij het belangrijk om als regio samen te werken en bevoegdheden te delen om projecten te versnellen.”

Hartje dorp

“Al jaren wordt gesproken over de ontwikkeling van een levendig dorpscentrum waar ontmoeten centraal staat. Er ligt betrokkenheid, energie en initiatief vanuit inwoners, ondernemers en organisaties zoals Hartje Best. Tegelijkertijd zien we dat besluitvorming telkens vooruit wordt geschoven. Daarmee dreigt het centrum opnieuw tien jaar stil te vallen. Wij vinden het afronden en versterken van het centrum essentieel voor de leefbaarheid van Best. Het moet een plek zijn waar mensen elkaar kunnen treffen, waar reuring en gezelligheid zijn, en waar je trots op kunt zijn. Hoe wordt het vasthouden en benutten van de bestaande energie in de plannen geborgd, zodat het centrum niet opnieuw stagneert?”

Best Anders was eveneens van mening dat er op dit onderwerp een actievere rol van de gemeente verwacht mag worden.

Onderwijs

Als tweede uitdaging noemde Verheijen het belang van onderwijs nabij. “In het Integraal Huisvestingsplan is het principe van thuisnabij onderwijs vastgelegd: kinderen moeten in hun eigen wijk naar school kunnen. Dit is niet alleen praktisch voor ouders, maar versterkt de sociale verbondenheid en het gevoel van veiligheid in de buurt. We ontvangen signalen dat inschrijven op basisscholen lastig is en dat kinderen niet in hun eigen wijk terechtkunnen. Dit vraagt om actie.”

Ook Marieke Gondrie (CDA) vond de leerlingenstop bij verschillende basisscholen een slecht teken. “Bij de bouw van Op ’t Erf en de verbouwing van De Zevensprong hebben wij grote zorgen geuit over de omvang van de school. We zagen het al aankomen, zeker bij Op ’t Erf, dat we te klein zouden bouwen. Van een wijk in opkomst weet je dat er een enorme groei van leerlingen plaats gaat vinden. De school wordt gebouwd op basis van de prognose, maar bij een nieuwbouwwijk is die prognose echt nattevingerwerk. Dit resulteert erin dat kinderen niet in hun eigen wijk naar school kunnen. Zij krijgen van Stichting Best Onderwijs te horen dat ze naar de school in hun eigen wijk moeten. We vragen de wethouder dringend om in gesprek te gaan met stichting Best Onderwijs om te kijken wat er mogelijk is om kinderen wel naar school te kunnen laten gaan op de locatie van hun eigen keus.”

Wethouder Veronique Zeeman (Best Open) erkende de problematiek. “Als je de vrijheid van onderwijs aan de scholen en directies laat, is dit het resultaat. We hebben lokalen genoeg in Best, maar de verdeling is scheef. Het is een probleem van ons allen. We moeten dit samen met Best Onderwijs oplossen.”

Woningbouw

De grootste uitdaging is volgens D66 Best, Best Open en Jongerenpartij zonder twijfel woningbouw. “Hoe zorgen we voor een goede balans tussen groei en leefbaarheid in onze gemeente?” vroeg Sjoerd Vrijburg (D66) zich af. “Qua woningbouw moeten we lef tonen. Kijk naar initiatieven als WIJK, waar men het anders durft te doen. Niet eerst tien jaar bezig zijn met bestemmingsplannen en procedures, maar het proces omdraaien: met een tijdelijke vergunning snel tijdelijke modulaire woningen plaatsen, en de jaren daarna gebruiken om de plannen te verankeren en te verbeteren, zodat de huizen definitief kunnen blijven staan. Zo worden mensen direct geholpen én voldoen de projecten aan alle regels. Maar daarvoor is wél bestuurlijk lef nodig.”

Ook steven van der Heijden (PvdA/GroenLinks) vond dat het bouwen van woningen sneller moet. “We hebben geen tijd meer voor dikke stapels papier en trage procedures. ASML bonkt op de deur, maar versnellen lukt ons maar niet. Jongeren wachten, en daar komen straks nog eens 20.000 nieuwe arbeidskrachten bij.”

Cultuurhuis

Vrijburg maakt zich al jaren hard voor het behoud van een bioscoop in Best. “Ik blijf me daar grote zorgen over maken. Ik roep het college dan ook op om zich samen met ons hard te maken voor het behoud van deze culturele voorziening, en om te verkennen of we deze kunnen uitbreiden tot een volwaardig cultuurhuis met voorzieningen voor vergaderingen en presentaties, wellicht nog ondersteunende horeca. Laten we nu eindelijk het centrumplan versnellen.”