Acht enthousiaste meiden uit Oirschot en Best hebben voor het vak Jong Ondernemen (5VWO) van het Heerbeeck College een eigen bedrijf gestart.Tote Tastic is een groot succes en de bijbehorende website heeft vele bezoekers. De tassen die zelf worden bedrukt met de eigen gekozen designs zijn een hit en worden goed afgenomen. De gehele winst gaat naar de voedselbank in Best. ”We wilden iets doen voor deze regio en daarom hebben we als goed doel de voedselbank gekozen. Er zijn veel mensen in deze tijd die het minder hebben. En op deze manier kunnen we iets terugdoen”, vertelt Merel Brekelmans.

Door Marcia Engelander - van den Wittenboer

Het vak Jong Ondernemen is een praktisch vak dat in het verlengde ligt van het vakkenpakket waar economie deel van uit maakt. Het opstarten van een eigen bedrijfje is de opdracht die de leerlingen meekregen voor dit jaar. Hiervoor waren natuurlijk aandeelhouders nodig. Er mochten honderd aandelen van vijf euro worden uitgegeven aan vrienden en familie. Op deze manier konden de leerlingen hun investeringen doen. ”Aan het eind van de opdracht krijgen de mensen hun geld terug maar ze mogen het ook doneren aan het goede doel. Wij hopen natuurlijk het laatste”, aldus Merel. In oktober is begonnen met de start van het bedrijf. En gingen de dames enthousiast aan de slag. ”We hebben gekeken naar wat spreekt ons aan en wat lijkt ons leuk. En tasjes zijn altijd handig”, vertelt Myrthe Egging enthousiast, ”En we kunnen zelf het design kiezen en er op drukken. Dat sprak ons voornamelijk aan. We weten heel goed wat onze doelgroep is en daar spelen we dan ook op in. Het is makkelijker iets te verkopen wat je zelf ook leuk vindt. Nu zijn we voor koningsdag ook bezig met een speciaal ontwerp.”

Taken

Bij het bedrijf heeft zo iedereen haar eigen taak. Myrthe Egging (17 ) draagt zorg voor de financiën. Maud van den Eshof (17) is notulist. Eva de Brouwer (16) is de manager die alles in goede banen leidt. Julie Stumpf (16), Merel Brekelmans (17), Julia Kantelberg (17) en Ailleen Visscher (17) zorgen samen voor de in- en verkoop. Noor van de Waarsenburg (17) is de PR - manager, hetgeen naar alle waarschijnlijkheid ook zeer goed is verlopen deze ronde met artikelen in diverse weekbladen. ”We hadden ook iemand voor personeelszaken. Maar we hebben besloten dat toch maar met zijn allen te doen. Als er iets niet goed loopt dan moeten we zorgen dat de problemen snel worden opgelost. We kennen elkaar goed dus problemen hebben we gelukkig ook nog niet gehad”, vertelt Eva lachend. Tevens is er een website opgericht waar je de tassen kunt bekijken en kunt bestellen. Noor vond het nog wel even pittig in het begin en het was een hoop gepuzzel. ”Ik had een website gemaakt, maar die was uiteindelijk te duur. Maar na wat zoeken ben ik uiteindelijk goed geslaagd. Er wordt veel gebruik van gemaakt en mensen kunnen ons makkelijk bereiken voor hun bestelling. Ze kunnen ons ook mailen.”

Winst

De vriendengroep is dolenthousiast over hun bedrijf Tote Tastic. Maud vertelt: ”Het is heel fijn en leerzaam geweest. Het is een goed ding dat wij ook iets praktisch moeten doen. Dan weten we ook hoe dat werkt.” En Eva heeft er ook veel van geleerd maar wil wel eerst een opleiding doen voordat ze een eigen onderneming start. ”Maar zo hebben we wel inzicht gekregen in hoe we iets op moeten starten.” Na Moederdag komt er een einde aan het avontuur, dan is de laatste verkoopdatum. Na een jaarvergadering zullen de aandeelhouders op de hoogte worden gesteld. En gaat de gehele winst naar het goede doel; de voedselbank in Best. Wil je deze meiden nog een hart onder de riem steken en gelijk het goede doel steunen? Kijk dan eens op https: // totetastic.jimdosite.com.