Tijdens de Heerbeeckweek ontstonden weer bijzonder veel mooie creaties door de HAVO2 en VWO2 leerlingen die aan het project ‘Van Klomp tot Sneaker’ deelnamen in samenwerking met Dye van Best, Best Duurzaam, Decathlon en Het Goed. Een geslaagde week met veel positieve energie, creativiteit, geschiedkundige en duurzame bewustwording die op vrijdag 28 februari werd afgesloten met een prijsuitreiking voor de mooiste creaties.
Door Lydia Notz
De projectweek was gevuld met verschillende opdrachten. Met een bezoek aan de Batafabriek, de molen en een verdieping van het vak van de klompenmaker haalden de 180 leerlingen een stukje geschiedenis van Best op. Met het oog op ons schoeisel en het doortrekken naar het heden ontstond er bewustwording voor onze huidige snelle goederenstroom. Decathlon en Het Goed lichtten toe hoe zij hiermee omgaan. Met deze informatie en door het invullen van een vragenlijst leerden de deelnemers hoe het staat met hun eigen ecologische voetafdruk en op welke manier zij deze zelf gunstig en milieubewust kunnen beïnvloeden. Vervolgens stelden de leerlingen aan de hand van thema’s als reizen/vervoer, voeding, wonen en lifestyle/koopgedrag een tijdslijn op waarin het verschil zichtbaar werd tussen vroeger, huidig en gewenst toekomstig gedrag over 75 jaar.
Elke klas kon met het oog op duurzaamheid een woord kiezen dat zij met de wereld willen delen. Deze boodschappen pronken inmiddels aan de buitenmuur van het Junior Heerbeeck College in de vorm van kleurrijke graffitis. Dankzij de sponsoring van Tuurlijk en onder begeleiding van kunstenaar en oud Heerbeeck-leerling Finn Zweemer mochten ook Annika, Angelina en Aniek een uur ‘gelegitimeerd’ spuiten en zij vonden het keileuk.
Eindresultaten
De leerlingen presenteerden de eindresultaten van de deelopdrachten per projectgroep op een markt. Zowel leerlingen als docenten waren razend enthousiast over de projectweek. De leerlingen waren het er bijna unaniem over eens dat projecten leuker zijn dan de lessen en dat graffiti de leukste activiteit was. Dat vonden ook Lynn en Bente: “het samen buiten werken was goed voor het teamgevoel. Wij hebben veel geleerd over duurzaamheid en welke invloed wij hierop kunnen uitoefenen”.
“Door bewuster om te gaan met verwarming en isolatie, voeding en het recyclen van materiaal kunnen wij invloed uitoefenen op onze ecologische voetafdruk”, weet Dilan te vertellen. Liz laat zich voortaan niet meer met de auto naar handbal brengen, maar gaat op de fiets.
Karen Veeneman en Inge de Laat hebben het event als docenten medegeorganiseerd. Inge: “Door de benadering van thema’s vanuit verschillende invalshoeken worden kinderen niet alleen enthousiast, maar leren zij ook om samenhangen te zien en een bredere zienswijze te ontwikkelen.”
Prijsuitreiking
Als eindafsluiting van de week vond er een prijsuitreiking plaats voor de meest origineel ontworpen en uitgevoerde sneakers (gemaakt van oude sneakers) en de mooiste uitgave van de ‘Batakoerier’. De jury, samengesteld uit Jan Vermeulen (Best Duurzaam), Véronique Zeeman (wethouder), Olaf Meeuwis (Decathlon), Richelle Roefs (Het Goed) en Geert-jan Nillisen (directeur Heerbeeck College) had het moeilijk om de creatiefste sneakers te beoordelen. In samenwerking met de vakjury verkoos Decathlon ‘De Windmolen’ als mooiste exemplaar; ‘Shoet’, viel namens Het Goed in de prijzen. Dye van Best verkoos het ontwerp van een werkgroep uit klas 2HD als fraaiste uitgave van de Batakoerier.
Klimaatburgemeester Annemarie Dekker kijkt als medeorganisator namens Best Duurzaam met trots terug op het project. “Duurzaamheid is een zwaar onderwerp. Met een kunstzinnige insteek lukt het om hier verlichting in te brengen en een week vol positieve vibes te creëren en daar ben ik bijzonder blij mee.”
