BAARLE-NASSAU Het is misschien wel het best bewaarde geheim van Brabant: het overgrote deel van alle reclamefolders en het gedrukte winkelmateriaal in Nederland komt uit Baarle-Nassau. En dan gaan er wekelijks ook nog tientallen miljoenen gedrukte exemplaren naar Frankrijk, België en Duitsland.

Het is dinsdagochtend. De hightech drukpersen van de Koninklijke Drukkerij Em. de Jong in Baarle-Nassau draaien zoals iedere dag op volle toeren, terwijl reusachtige rollen papier op hun beurt wachten. ’’De folders die nu gedrukt worden, liggen over ongeveer een week bij de mensen op de deurmat’’, vertelt technisch directeur Roel de Weerd tijdens een rondleiding door het enorme pand van het grafische bedrijf. Het drukwerk is bestemd voor ’’bekende retailers’’. ’’Je zult begrijpen dat ik in de krant geen namen ga noemen’’, zegt Roel, al tientallen jaren aan het familiebedrijf verbonden.

Grootste retaildrukker

Sinds de oprichting in 1906 heeft Em. de Jong zich van een bescheiden dorpsdrukkerij ontwikkeld tot de grootste retaildrukker in Europa. Het bedrijf, gevestigd op de grens met België, is de afgelopen decennia fors gegroeid met meerdere bedrijven in binnen- en buitenland. Naast het drukken van folders, winkelposters, prijskaartjes en ander winkelmateriaal is Em. de Jong ook uitgever en drukker van tientallen huis-aan-huis bladen. Op al deze gebieden wil het bedrijf toonaangevend blijven. ’’We staan er niet zo vaak bij stil, maar uiteraard zijn we best trots op wat we hebben bereikt’’, zegt Roel. ’’En ondanks de groei zijn we toch een warm familiebedrijf gebleven.’’

Die trots bleef de afgelopen jaren echter vooral hangen binnen de muren van het bedrijf. ’’We zijn zo bescheiden geweest dat zelfs veel mensen in Baarle-Nassau

geen idee hebben wat hier allemaal gebeurt’’, lacht Roel. ’’Die kennen ons alleen van ’Ons Weekblad’, de lokale krant die we hier uitgeven. Als op iedere folder of winkelposter ons logo zou staan, zouden mensen pas echt zien wat we allemaal produceren.’’

Nieuwe medewerkers

Hoewel ze bij het Brabantse miljoenenbedrijf niets moeten hebben van borstklopperij vinden ze het nu hoog tijd om meer naar buiten te treden. De belangrijkste reden: de zoektocht naar versterkingen. ’’We blijven ons ontwikkelen en binnen enkele jaren gaan er meerdere ervaren krachten met pensioen’’, zegt HR-adviseur Bianca Gommers. ’’Daar willen we nu alvast op voorsorteren.’’

Interne opleiding

Het koninklijke bedrijf heeft onder meer plek voor drukkers. ’’Omdat er geen school is waar je leert om met onze moderne drukpersen te werken, leiden wij onze drukkers zelf op’’, legt Bianca uit. ’’Het maakt niet uit of je starter, zij-instromer of een ervaren drukker bent. Wij zien de potentie in iedere medewerker en bieden intern een persoonlijk opleidingstraject en een goed salaris.’’ Roel: ’’Als medewerker bepaal je hier zelf je toekomst. Er liggen mooie kansen om het vak te leren en door te groeien. Je kunt hier veel bereiken en we zijn een kerngezond bedrijf

Ploegendienst

Het moderne machinepark draait bijna non-stop door en dit betekent dat de drukkers in ploegendiensten werken, volgens een rooster dat de medewerkers zelf hebben bedacht. ’’Het grote voordeel van deze werktijden is dat je overdag veel meer tijd met je kinderen kunt doorbrengen’’, legt Bianca uit.

Huiselijke sfeer

Naast deze onregelmatige werktijden en doorgroeimogelijkheden waarderen medewerkers volgens Roel ook de ’’warme, huiselijke sfeer’’ binnen het familiebedrijf. ’’Intern kennen we geen rangen en standen’’, benadrukt hij. ’’We doen het echt met z’n allen.’’

Technische dienst

Em. de Jong zoekt naast drukkers ook medewerkers voor de technische dienst (storingsmonteurs). ’’Voor die banen zoeken we mensen met een elektrotechnische achtergrond’’, zegt Bianca.

Ligt jouw toekomst bij de Koninklijke Drukkerij Em. de Jong? Je bent van harte welkom voor een rondleiding en een vrijblijvende kennismaking. Stuur een appje naar 06-4502 3700. Kijk voor meer informatie op de website werk.emdejong.nl.

Als op iedere folder of winkelposter ons logo zou staan, zouden mensen pas echt zien wat we allemaal produceren.