Het afgelopen jaar is er veel moeite en werk verzet om de herdenking van de 80-jarige bevrijding van Best te vieren. In oktober worden in de Koetshuistuin bij het Schots Gedenkteken plaquettes onthuld, die de namen weergeven van de Schotse strijders, die Best mede hebben bevrijd tijdens de Tweede Wereldoorlog. De film, die door een team van deskundigen is gemaakt, wordt onder andere vertoond op de Bestse basisscholen. Leerlingen van de groepen 7 en 8 krijgen op hetzelfde moment te zien en horen wat er zich 80 jaar geleden bij de bevrijding van Best heeft afgespeeld. Herinneringen die nooit mogen worden vergeten.
Door Theo Louwers
Henk van de Ven, Hans van Empel, Tjeerd Martens, Monique van Esch en Ad van de Wiel staken in het afgelopen anderhalf jaar veel vrije tijd in het samenstellen van de film. De film duurt een half uur. Op 15 en 17 oktober wordt de film op scholen vertoond via een streamingsdienst.
“Heel veel langer mag de film niet duren”, vindt onderwijsman Henk van de Ven. “De spanningsboog van kinderen is niet zo lang. Er blijft dan nog wat tijd over om leerlingen samen met leerkracht over de film en oorlogservaringen van gedachten te wisselen. Zeker in het licht van de huidige situatie in Europa en elders in de wereld, een belangrijk gespreksonderwerp. Als er Oekraïense vluchtelingen in een klas zitten, hoe ga je daar dan mee om? Een lesbrief, die als kapstok kan dienen, begeleidt de film.”
“We willen de film op hetzelfde moment laten zien, zodat we alle jeugd van Best benaderen”, legt Tjeerd Martens uit. “Driekwart van de film bestaat uit authentiek materiaal en is zo gemaakt dat hij elk jaar opnieuw gebruikt kan worden als het in de lessen op school over de Tweede Wereldoorlog gaat. Bestenaren, waarvan een deel niet meer leeft, vertellen over hun ervaringen van toen. Ook voor het Heerbeeck College is de film beschikbaar. Leerkrachten hoeven zelf eigenlijk niets meer te doen aan voorbereiding. De lesbrief is geënt op wat Bestenaar Kees van den Biggelaar over de Tweede Wereldoorlog heeft geschreven en verteld. Centraal staan de dilemma’s waar leerkrachten hun inspiratie uit kunnen halen. We hopen dat de kinderen thuis over de film en lessen praten met hun ouders. De ouders en anderen kunnen de film ook bekijken via een link op de site van Best Onderwijs, erfgoedvereniging Dye van Best, Lokale Omroep Best en buurtvereniging Aarle.”
Logisch geheel
De film is zo samengesteld dat er een logisch geheel is ontstaan. “Het zijn indrukwekkende beelden”, verzekert Henk van de Ven. “De beelden worden ondersteund door Bestenaren, die als jeugdigen de Tweede Wereldoorlog meemaakten. Daardoor alleen al is het een waardevol en boeiend document.”