Toen in 1982 de historische stoomtrein ‘Boal Boemel’ van Tilburg naar Turnhout haar laatste rit gereden had, kwamen er al snel plannen om op deze route een toeristisch fietspad aan te leggen. Vanaf 1990 maken zowel scholieren als toeristen hiervan dankbaar gebruik. Om het toerisme te stimuleren zijn er al verschillende projecten opgestart. In de wijk Kwaalburg in Alphen borrelt al weer een nieuw plan. Maar daarvoor is veel spankracht nodig!

Door Luc van Hoek

Toeristische prikkel

Een aantal ondernemers op Kwaalburg stak een tijd geleden de koppen bij elkaar. Zij vonden dat het Bels Lijntje en de omgeving van hun buurtschap best wel wat extra aandacht verdiende. Hans de Brouwer, eigenaar van SedumExtra, is één van de kartrekkers van dit initiatief. Het bedrijf heeft op Kwaalburg vele hectaren groene dakbedekking. Hij vond dat het Bels Lijntje ook een toeristische prikkel verdiende. Om dit een gezicht te geven liet hij al een complete treinwagon uit een spoorwegmuseum halen. Deze wagon staat sinds september vorig jaar op het erf.

Stichting

Stichting Quaelburghs trèntje is inmiddels in oprichting om de plannen verder uit te werken. Guust van der Steen werd benaderd om een voorzittersrol op te pakken. “Daar ben ik wel voor in, dit is een mooi initiatief”, aldus Guust. “Het plan is om een treinstel, een locomotief en een wagon, helemaal op te knappen. Daarna zal de trein op afstand van het fietspad aan de rand van het bos geplaatst worden. Daarvoor leggen we ook zo’n 40 meter rails aan. Vanaf het fietspad zien de fietsers straks de trein als het ware door het landschap rijden…”

47 ton

Naast de Duitse coupé zocht en vond de stichting ook een locomotief voor hun project. Henk Cornelissen: “het is een 47 ton zware Engelse rangeerlocomotief uit 1950, loc 512, uit de museumloods Blerick. Daar staat materieel waar geen ruimte voor is in het museum of waar aan gewerkt wordt. Ze vonden het mooi dat wij voor de trein een nieuwe bestemming hebben gevonden.” Met hun maximum snelheid van 32 km/h waren deze locomotieven alleen geschikt voor de rangeerdienst. In de jaren '80 van de vorige eeuw werden ze door verminderd goederenvervoer en een geheel andere opzet van de goederendienst overbodig en verdwenen ze uit de dienst. Loc 512 heeft nog enkele jaren op de kade van Het Havenmuseum in Rotterdam gestaan; later nog in het Spoorwegmuseum.

Flinke klus

Woensdagavond 4 juni werd de locomotief vanuit Blerick naar Kwaalburg in Alphen gebracht; en dat was nog een flinke klus. Een zware dieplader bracht de locomotief op het erf van familie de Brouwer. En daar stonden twee grote telescoopkranen al klaar. Na een half uurtje voorbereidend werk spanden de kabels aan en kwam de 47.000 kilo langzaam los van de dieplader. Een paar minuten later stond hij stevig op Kwaalburgse bodem. Guust: “we hebben vrijwilligers die met het treinstel aan de slag gaan. We willen de locomotief en de coupé opknappen. Daarover zijn we onder andere in gesprek met onderwijsgroep Curio, als een werkervaringsplek voor de leerlingen. Er komen informatiepanelen in de wagon over de geschiedenis van het Bels Lijntje, maar ook over de bijzondere grafheuvels en het buurtschap hier. Daarnaast komt er een wandelroute vanaf de kapel op Boshoven naar het treinstel. Ook de gemeente is positief, zo doet ze mee aan het initiatief ‘Brabant kust de Kempen’; wellicht komt B. & W. hierin ooit nog vergaderen…” Maar hiervoor zal het college nog wat geduld moeten hebben. “We denken dat het al gauw voorjaar 2026 wordt voordat we zover zijn.” Dat er weer zo’n spectaculaire verhuizing aan te pas komt, is ondertussen wel zeker!