Op een zonnige, frisse donderdagochtend wacht ik op twee bekenden van ANWB AutoMaatje Alphen-Chaam: Sylvia en Guust, geboren en getogen in Chaam. Ze komen net terug van een ritje met AutoMaatje. Iets later dan gepland, maar Sylvia lacht meteen: “Dat lag aan mij, hoor! Guust was keurig op tijd.”
Sylvia is deelnemer bij AutoMaatje, Guust één van de betrokken vrijwillige chauffeurs. Sylvia is vanwege haar mobiliteitsbeperkingen afhankelijk van hulpmiddelen zoals een stok en een rollator, en heeft regelmatig medische afspraken. Voor haar zijn de ritten van AutoMaatje onmisbaar.
We gaan met z’n drieën in gesprek over hun ervaringen. Terwijl Guust snel nog even de kwitantie uitschrijft voor de gereden kilometers – er staat immers een kleine onkostenvergoeding tegenover – vertelt Sylvia hoe ze bij AutoMaatje terechtkwam. “Via mensen uit Alphen hoorde ik over AutoMaatje. Ze zeiden: Dat is echt iets voor jou!" Geen lange wachttijden meer zoals bij andere vervoersopties. Toen ik bij de Seniorenvereniging een folder kreeg, was ik overtuigd.”
Sinds november 2024 maakt Sylvia gebruik van AutoMaatje, en inmiddels heeft ze al 26 ritten achter haar naam staan. “Het is zó klantvriendelijk, altijd op tijd, en ik hoef nooit bang te zijn dat ik ergens te laat kom,” vertelt ze enthousiast.
Haar eerste rit staat haar nog helder voor de geest. De chauffeur was iemand die zij zelf had aangedragen om vrijwilliger te worden. Ze kende hem van de avondvierdaagse en ander vrijwilligerswerk. “Maar ook de andere chauffeurs zijn stuk voor stuk vriendelijk en behulpzaam. Het ‘ons-kent-ons’-gevoel maakt het extra prettig.”
Sylvia regelt haar ritten het liefst per e-mail. “Ik weet precies welke gegevens de planners nodig hebben. Dan kunnen ze het snel in het systeem zetten en een chauffeur toewijzen. Zodra dat geregeld is, word ik altijd keurig geïnformeerd door één van de planners.” Voor wie liever telefonisch reserveert, benadrukt ze dat dit alleen kan op maandagochtend, woensdagochtend en donderdagochtend.
Op de vraag of AutoMaatje haar sociale contacten vergroot heeft, antwoordt ze zonder aarzelen: “Zeker weten! Ik zie mijn vrienden en familie vaker. En ik weet: als ik om een bepaalde tijd ergens moet zijn, dan kom ik daar ook. Zonder omwegen, zonder stress. En dan nog met iemand uit het dorp – wat wil je nog meer?”
Ze sluit af met een warme aanbeveling: “Voor iedereen die nog twijfelt: aarzel niet. AutoMaatje is een geweldig initiatief. Het haalt je uit je isolement. Ik kan me al niet meer voorstellen dat ik zonder zou moeten functioneren.”
Ook chauffeur Guust deelt zijn verhaal. Een echte Chaamenaar, met een rijk gevuld vrijwilligersleven sinds zijn pensioen. “Ik kwam via de Seniorenvereniging bij AutoMaatje terecht. Toevallig eigenlijk, maar ik ben blij dat het op mijn pad kwam.”
Guust heeft al talloze ritten verzorgd. Zijn motto is helder: “Je kunt beter helpen dan geholpen worden.” Autorijden doet hij graag, en het contact met mensen maakt het extra waardevol. “Ik zeg altijd: gewoon doen! Je helpt anderen én het geeft veel voldoening.”
Volgens Guust zijn betrouwbaarheid en punctualiteit het belangrijkst. “Mensen hebben een afspraak en rekenen op je. De planners geven een duidelijke vertrektijd mee, en dan zorg je dat je er bent.”
Soms moet hij even wachten bij een ziekenhuisafspraak. “Dan drink ik een kop koffie of bezoek iemand in de buurt. We wisselen telefoonnummers uit, dus als de afspraak klaar is, bellen ze me gewoon.”
Wel moest hij wennen aan de verschillende rollators en rolstoelen. “De één klapt zo in, de ander weer anders. Maar dat leer je vanzelf. En ja, soms is het een uitdaging om iemand op te halen van een camping waar je de weg niet kent. Dan zou een plattegrond handig zijn, maar die is er niet altijd.”
Tot slot moedigt Guust anderen aan om zich aan te melden als chauffeur: “Als je van autorijden houdt en graag mensen helpt, dan is dit het perfecte vrijwilligerswerk.”
Let op!: In verband met bevrijdingsdag is AutoMaatje AlphenChaam op maandag 5 mei niet bereikbaar voor het plannen van een rit.