In het Twentse Albergen moest op zaterdag 14 september de kroon op het autocross-seizoen worden gezet en dat lukte. Na vijf pittige wedstrijddagen door het hele land is Gijs van Hees uit Alphen erin geslaagd om Nederlands Kampioen in de Toerwagenklasse te worden bij het Eurol NK Autocross; een prachtige prestatie!
Door Luc van Hoek
Passie voor de sport
Het succes van Gijs komt niet uit de lucht vallen: hij heeft al jarenlang een grote passie voor de autocross. Gijs: “Dat begon al 20 jaar geleden, toen was ik nog maar 15 jaar. Sleutelen en proberen van een oude auto een snelle crosswagen te maken.” De traditionele autocross op de Boslust in Alphen met Pasen heeft in Gijs dan ook één van de trouwste deelnemers: “nu is het voor ons meer een testwedstrijd.” Met de jaren en door opgedane ervaring lukte het Gijs om, met hulp van teamgenoten, elke keer weer stappen te maken in de wedstrijden. Podiumplaatsen werden behaald en succes kwam in zicht.
Door heel ‘t land
Dit jaar reed het team van Jeroen van Zon de Nederlands Kampioenschappen, georganiseerd door SONAK (Stichting Organisatie Nederlands Autocross Kampioenschap). Gijs: “ik rijd dit jaar de wagen van Jeroen, dat is een Honda Civic uit 1983. Voorwaarde in de Toerwagenklasse is dat het merk van de auto hetzelfde moet zijn als de carrosserie als basis; maar eerlijk gezegd is daar niet veel van over…” Het Nederlands Kampioenschap wordt over zes wedstrijddagen beslist. “Dit jaar vijf, want de eerste wedstrijd in Haarle werd afgelast in verband met de zware regenval. We crossen door heel ’t land, van Toldijk tot Gersloot, van Lochem en Rosmalen tot Albergen. Op vrijdagavond vertrekken we naar het wedstrijdterrein; na de autokeuring en een bbq moeten we zaterdagmorgen vroeg op: de wedstrijden beginnen vanwege het overvolle programma al om 08.30 uur.”
Succes
Gijs: “De wedstrijden worden gereden in drie manches. De auto met de meeste punten krijgt de beste startplek (pole-position) in de finale, met de eerste vijf op één rij. Er wordt gereden op een zand- of kleibaan met een lengte van 600 tot 800 meter met topsnelheden tot wel 130 km per uur. De manches tellen vijf rondes, de finale wordt in acht rondes gereden. De eerste twee wedstrijddagen won ik, dat was een goede start. Na een derde plaats op de derde wedstrijddag had ik in de vierde wedstrijd pech: een kapotte motor. De vijfde en laatste wedstrijd was ’t daarom spannend. Maar al in de manches kon ik genoeg punten pakken om het Nederlands Kampioenschap veilig te stellen. En een traditie is ’t dan dat je met de auto de tent in gaat om het te vieren.” Het kernteam bestaat uit zes fanatieke sleutelaars, maar op de wedstrijddagen wordt het team uitgebreid tot zo’n 15-20 personen. “Dus je begrijpt dat we het kampioenschap samen goed gevierd hebben!”