Regisseur Marco Bellocchio is altijd geïnteresseerd geweest in het snijvlak van het politieke en persoonlijke. Hij debuteerde in 1965 met I pugni in tasca, een subversieve satire die vol ingehouden woede de Italiaanse samenleving ontleedt. Vorig jaar werd zijn achtentwintigste film uitgebracht: Rapito, het waargebeurde verhaal over een Joods jongetje dat in 1858 door het Vaticaan werd gekidnapt.
Inmiddels gevierde filmmaker Bellocchio was slechts 26 toen hij debuteerde met het overweldigende familiedrama I pugni in tasca. Welhaast voor niks geschoten op het platteland, met een imploderend bourgeois gezin als petrischaal voor Bellochio’s visie van de wurggreep van familie en maatschappij.
Buitenbeentjes
De films van Marco Bellocchio gaan in de kern altijd over gefrustreerde buitenbeentjes, van de opstandige zoon uit I pugni in tasca (1965) tot Benito Mussolini’s tragische minnares Ida Dalser uit Vincere (2009). Machteloze rebellen, dat zijn bijna alle hoofdpersonages uit het veelzijdige oeuvre van deze Italiaanse cineast.
Slag, stoot, duw
Ziekelijke Alessandro (Castel) zit onder het juk van zijn blinde moeder en geslaagde broer. Nauwelijks gehinderd door sociale conventies, en ondersteund door een liefhebbende zus, suist hij met hen naar zijn onvermijdelijke ondergang. Maar vanzelfsprekend niet zonder - dodelijke - slag of stoot. Of duw...
Let op
Deze film wordt vertoond in de aula van Cultuurcentrum Baarle, waar PlusEtage gehuisvest is.
Praktisch
Datum: zaterdag 25 mei
Locatie: aula Cultuurcentrum Baarle
Zaal open: 19.30 uur
Aanvang: 20.00 uur