In bijna 20 jaar is VVV Baarle van een toeristisch idee, waarin smokkelen de hoofdmoot was, getransformeerd naar Toerisme Baarle-Hertog-Nassau met veel internationale bekendheid.

Vroeger was Baarle vooral bekend vanwege zijn koopzondag, waarbij je bij wijze van spreken over de koppen kon lopen en het verkeer vastliep. De komst van de Euro, online shoppen en vooral het feit dat een gemeente met een koopzondag al lang niet meer uniek is in Nederland en België, heeft een andere aanpak gevraagd. Vanuit Toerisme Baarle hebben we als reactie een ijzersterke troef van Baarle uitgewerkt, namelijk GRENZEN en ENCLAVES, onder andere samen met Heemkundekring Amalia van Solms. De producten rond de dodendraad zijn hier een goed voorbeeld van. Toerisme is meer verdeeld tussen het centrum en het landelijk gebied. Recreatie, wandelen en fietsen wordt nu de week rond aangeboden - waarin het weekend nog steeds de topper is.

Door jarenlang actief beleid om onze enclavesituatie met al zijn bijzondere mogelijkheden in de kijker te zetten en TV, radio, geschreven pers en daarbij de laatste jaren ook sociale media als Facebook, Instagram en TikTok ‘naar Baarle te halen’, zijn we intussen internationaal bekend als Wereldhoofdstad van Enclaves.

Natuurlijk, we zijn een klein dorp, maar wel een dorp dat wereldwijd grote aantrekkingskracht heeft. Steeds meer internationale bezoekers doen Baarle aan en jawel, we zien dat ondertussen ook langer verblijf groeit. Naast de obligate foto´s op een grenslijn in het centrum en op Loveren, kiezen steeds meer toeristen voor terrasjes pakken, restaurantbezoek, fietstocht of overnachting.

Wie wil de leiding nemen om deze ingeslagen weg verder af te maken, wie neemt de uitdaging aan. Voor meer informatie bel of mail naar 013-5079921 of info@toerismebaarle.com. Of kom langs bij ons kantoor op Singel 1, Baarle-Nassau.

Willem van Gool

Toerisme Baarle-Hertog-Nassau.