De tachtig klaargezette stoelen waren niet voldoende om alle belangstellenden een zitplaats te geven en snel werden twee rijen extra stoelen afgestapeld. Dat voorkwam niet dat er mensen moesten blijven staan achter in de zaal; meer dan 100 mensen kwamen af op de informatieavond die Baarle-Hertog en Nassau samen organiseerden donderdag 12 januari, over de plannen voor herinrichting van het centrum.

Door Jeanny Wouters

Het was de eerste presentatie van de conceptplannen. Bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden mochten voor het eerst hiervan kennis nemen en reacties geven en vragen stellen. De heer Jos Coppelmans verzorgde de presentatie van het schetsontwerp. Namens de gemeenten waren wethouder Van Tilborg, schepen Loots, burgemeester De Bont aanwezig en ambtelijk Dominic Poelmans (Hertog) en Arend Krijger (ABG).

Mobiliteits- en Masterplan

Er komt geen onderscheid in bestrating en inrichting tussen straten van Hertog en Nassau. De inrichting van de wegen is vergelijkbaar met die van de Generaal Maczeklaan/Leliestraat, Sint Annaplein en Hoogbraak, die eerder werden vernieuwd. Ook de Kapelstraat, die nu wordt heraangelegd krijgt dezelfde inrichting. Foto’s werden getoond van materiaalgebruik bij deze straten.

In het centrumplan gaat het over de Nieuwstraat, de Singel en de Molenstraat. Bestrating wordt aangepast, verlichting en riolering waar nodig. De rijbanen worden smaller, kruisingen worden als verhoogde plateaus aangelegd, het geheel wordt 30 km zone, er wordt groen aangeplant en parkeren beperkt tot één zijde van de rijbaan.

Nieuwstraat

Allereerst was er aandacht voor de Nieuwstraat, een fotomontage toonde hoe de weg er na de renovatie gaat uitzien. Op de tekeningen, die via de website van de gemeenten te bekijken is, zijn de groenstroken en parkeerstroken zichtbaar.

Er werden vragen gesteld over de aansluiting met de Roosakkerstraat; daar is tijdelijk de afsluiting langs de Bruna opgeheven in verband met het bouwverkeer. Het is de bedoeling dat dit geen inrijdplek wordt vanaf de Nieuwstraat.

De verhoging die hier is ingepland kan volgens een van de bewoners voor problemen gaan zorgen, omdat het water vanuit de Singel via de Nieuwstraat afloopt en zijn weg zoekt en daar dan een obstakel tegenkomt. Dit wordt uitgezocht door het studiebureau. Echter er is nieuw riool voorzien in de plannen waardoor de waterafvoer goed gereguleerd wordt.

Een laad- en losplaats voor de deur, daar zijn sommige ondernemers niet blij mee. Over de precieze plek valt te twisten, “wij staan open voor ideeën” meldden wethouder en presentator.

Er was een vraag over het plein voor de Onze Lieve Vrouw van Bijstandkerk: dit wordt niet betrokken in de plannen omdat het van de kerk is!

Molenstraat

In de Molenstraat wordt de rijbaan versmald naar 5,80 meter, dat is nu 6,10. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor de voetganger, en door de versmalling kunnen auto’s fietsers moeilijker inhalen waardoor hun veiligheid vergroot wordt omdat ze er achter blijven rijden. Parkeren ook hier aan één zijde. Op het gehele traject verdwijnen hiermee parkeerplaatsen. Er zijn geen voetgangersoversteekplaatsen voorzien. De weg schuift op, bij de begraafplaats komt mede daardoor een bredere stoep aan de overzijde en ook aan de voorkant van de Molenstraat, waar op termijn nieuwbouw komt (Masterplan Hertog) wordt de rooilijn voor gebouwen opgeschoven zodat hier meer ruimte komt. De stoepen worden overal breder doordat 30cm van de rijbaan afgehaald wordt en parkeerplaatsen verdwijnen. In de Molenstraat is geen laad- en losruimte voorzien.

Het plan om de Molenstraat eenrichting te maken is van de baan meldde de burgemeester in antwoord op een vraag hierover.

Het plan om van deze straat een zogenaamde ‘Fietsstraat’ te maken is volgens schepen Loots juridisch niet haalbaar omdat deze mogelijkheid, deze status in Nederland niet bestaat!

Singel

De Singel en het begin van de Molenstraat vormen het dorpshart, en krijgen één niveau, ook een veel smallere rijbaan (5,80), geen verhoogde band en veel groen voor Bureau Toerisme/gemeentehuis. Een nieuwe laad- en loszone voor de Pomp. De aansluiting met het Sint Annastraatje vervalt geheel. De Belgische bushalte wordt verplaatst.

Vraag werd gesteld over het landbouwverkeer, is daar rekening mee gehouden? “Dat kan er overheen” was het antwoord, “wij sluiten niemand uit.”

De geparkeerde motoren die een van de insprekers ‘een doorn in het oog’ waren, dat wordt ondervangen door de groene inrichting van het plein. Er was ook een vraag over fietsparkeerplaatsen. Er zijn er een tiental voorzien in het nieuwe plan, ‘veel te weinig’ volgens een van de aanwezigen. Waarop de discussie ontstond over waar die moesten komen en ‘iedereen wil zijn fiets vanaf het terras in de gaten kunnen houden…’ Iemand suggereerde een grote fietsenparking op het Sint Annaplein; deze ideeën worden meegenomen, de fiets wordt extra aandachtspunt.

Wat er met de Rabobank gaat gebeuren, daarover had de gemeente geen duidelijkheid.

Parkeerbalans

In dit centrumplan is gekozen voor minder parkeerplaatsen. Iemand merkte op dat het voor minder validen, die niet ver kunnen lopen, belangrijk is dat er meer parkeerplaatsen voor hen komen. Deze zijn van 9 naar 2 teruggebracht. Hier wordt nog naar gekeken.

Een van de vragenstellers uit de Molenstraat merkte op dat er wel veel parkeerplaatsen verdwijnen maar geen terrassen voor terugkomen. Burgemeester De Bont merkte op dat het straatbeeld wel voor mooier wordt, en dat is voor iedereen.

Over de planning van de gefaseerde uitvoering kon geen uitsluitsel gegeven worden! Het streven is om met de uitvoering te starten begin 2025. Een tweede voorlichtingsavond werd aangekondigd. Opmerkingen kunnen via mail ook worden ingediend bij arendkrijger@abg.nl of dominicpoelmans@baarle-hertog.be.