JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arriva mag 12,5 jaar langer het busvervoer in Oost-Brabant verzorgen

Arriva wint de provinciale aanbesteding en krijgt er vanaf 2026 maar liefst 12,5 jaar contractsverlenging bij.

Arriva wint de provinciale aanbesteding en krijgt er vanaf 2026 maar liefst 12,5 jaar contractsverlenging bij.

Vervoerder Arriva blijft ook na 2026 verantwoordelijk voor de ov-concessie in Oost-Brabant. Dit blijkt uit de gunningsuitslag van de aanbesteding die de provincie heeft georganiseerd. Ook EBS had zich ingeschreven voor de concessie. Beide inschrijvers kwamen voor gunning in aanmerking, maar de bieding van Arriva is in de aanbestedingsprocedure als beste beoordeeld door een team experts van de provincie.

Het openbaar vervoer in Brabant werkt met drie concessiegebieden, waarvan Oost-Brabant met stip de grootste is. Het gebied strekt zich uit van Hilvarenbeek en Waalwijk tot Oss en Boxmeer. De nieuwe concessie belooft een flinke kwalitatieve plus voor het openbaar vervoer in het midden en noordoosten van Brabant.

Extra aanbod

De concessie betekent onder meer 15 procent extra aanbod (dienstregeling uren), meer en snellere rechtstreekse reismogelijkheden én verschillende nieuwe verbindingen. Zo krijgen zowel Kaatsheuvel/Efteling als Waalwijk de snelste verbinding naar Tilburg én ’s-Hertogenbosch en wordt de huidige lijn 99 Uden-Nijmegen een hoogwaardige Bravodirectlijn. Daarnaast gaan meer dan 170 nieuwe comfortabele en toegankelijke zero-emissie bussen rijden. Op de belangrijkste stadslijnen in Tilburg en ’s-Hertogenbosch gaan bussen met een metro-achtige uitstraling rijden.

Extra budget

De provincie Noord-Brabant zet bovenop het huidige OV budget jaarlijks 3,5 miljoen extra budget in om het openbaar vervoer in Oost-Brabant de komende jaren mee te laten groeien met de verstedelijking. Daarmee blijven steden als Tilburg, ’s-Hertogenbosch en Oss ook in de toekomst goed bereikbaar met de bus. Vooruitlopend op de nieuwe concessie introduceert de provincie bovendien al vanaf januari 2026 de hub- en haltetaxi Bravoflex in het concessiegebied als aanvulling op het openbaar vervoer.

Brabant in beweging

“Na een lastige periode rondom corona is ons openbaar vervoer nu echt weer aan het groeien”, zegt gedeputeerde mobiliteit Stijn Smeulders. “Dat is goed om te zien, want we hebben de bus keihard nodig om Brabant in beweging te houden. Met het extra aanbod van snelle en rechtstreekse bussen zetten we in de nieuwe concessie een eerste stap richting Bus Rapid Transit.”

Na het verstrijken van de wettelijke bezwaartermijn zullen komend najaar meer details over het toekomstige ov-aanbod bekend worden gemaakt. De nieuwe concessie gaat in op 13 december 2026 en kent een looptijd van 12,5 jaar.